با افزایش سطح NT-proBNP خطر عوارض دیابت افزایش می یابد

18 اوت 2020 - افراد سالم،- به ویژه زنان- با سطح بالای نشانگر نارسایی قلبی NT-proBNP[1] ، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. با این وجود، اگر این افراد به دیابت مبتلا شوند، به احتمال زیاد از عوارض ماکرو و میکرووسکولار مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا آسیب شدید چشمی، کلیوی یا اعصاب رنج می برند. این یافته های مطالعه ی اخیر محققان مرکز دیابت آلمان (DZD ) است که هم اکنون در Diabetes Care منتشر شده است.

مولکول NT-proBNP ، بیومارکری است که برای پیش بینی یا تشخیص نارسایی قلبی استفاده می شود. از سوی دیگر، تأثیر مثبتی بر انسولین و متابولیسم گلوکز دارد. NT-proBNP ، تجزیه ی چربی در سلولهای چربی را تحریک می کند. در مدلهای حیوانی، سطح بالاتر این پپتید، همچنین اثر محافظتی در برابر اضافه وزن و عدم تحمل گلوکز نشان داده است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که افرادی با سطح بالاتر NT-proBNP ، در ابتدای تحقیق در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. اما تأثیر سطح بالای NT-proBNP در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، چیست؟ آیا آنها بیشتر از عوارض دیابت رنج می برند؟ محققانی از موسسه ی تغذیه ی انسانی DIfE (شریک موسسه ی DZD) این سؤالات را به همراه محققانی از بیمارستان دانشگاه توبینگن، کالج دانشگاه دوبلین و انستیتوی دولتی ارزیابی خطر در برلین، این موضوعات را بررسی کردند.

ابتدا محققان نمونه هایی از یک گروه که شامل افراد مبتلا به بیماری دیابت بودند و یک نمونه تصادفی از  پروژه ی EPIC Potsdam[2] را برای تجزیه و تحلیل خود انتخاب کردند تا مشخص کنند که آیا غلظت NT-proBNP  در افراد سالم بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر دارد. Anna Birukov ، نویسنده ی اول این مقاله از موسسه ی DIfE ، گفت: ما ارتباط معکوسی را بین غلظت NT-proBNP و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا کردیم. با دو برابر شدن غلظت NT-proBNP ، خطر ابتلا به دیابت حدود 9٪ کاهش می یابد. تأثیر غلظت NT-proBNP در زنان حتی بیشتر مشهود است. در زنان با دو برابر شدن غلظت NT-proBNP ، خطر دیابت 20 درصد کاهش می یابد.

در میان 545 نفر از این نمونه ی جمعیتی که بعداً به دیابت مبتلا شدند، محققان سپس بررسی کردند که آیا بین سطح بالای NT-proBNP در افراد در ابتدای تحقیق، در یک وضعیت هنوز سالم با خطر عوارض عروقی همبستگی وجود دارد یا خیر. در این گروه، 133 نفر بعداً دچار عوارض میکروواسکولار و 50 نفر دچار عوارض ماکرووواسکولار شدند. پروفسور Matthias Schulze، رهبر این مطالعه، گفت: این نتایج نشان می دهند كه مقادیر NT-proBNP بطور خطی با این عوارض دیابت در ارتباط است. با دو برابر شدن غلظتNT-proBNP  در ابتدای تحقیق، خطر آسیب شدید به چشم ها، کلیه ها یا اعصاب به میزان 20 درصد و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی 37 درصد افزایش می یابد.

پرفسور Schulze گفت: در آینده ، اندازه گیری NT-proBNP در پلاسما می تواند برای نظارت بر عوارض ناشی از دیابت مفید باشد. بررسی غلظت این پپتید به عنوان یک نشانگر برای پیشرفت بیماریهای مرتبط با دیابت مناسب است، با این وجود، باید در مطالعات آینده نگر بررسی شود. ارتباطات جنسیتی خاص بین NT-proBNP  و خطر دیابت نیز باید در مطالعات آینده نگر تأیید شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-08-diabetes-complications-elevated-nt-probnp.html

 



[1] N-terminal pro b-type natriuretic peptide

[2] The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) study